Website optimalisatie door SEO
Vaak wordt er niet aan gedacht, maar er zijn handige tools die je kan gebruiken om het verkeer op jouw website te vergroten. Door gebruik te maken van Search Engine Optimization (SEO) kun jij ervoor zorgen dat meer mensen de weg naar jouw website weten te vinden. Door dit toe te passen kun je er namelijk voor zorgen dat bij het gebruik van bepaalde zoekwoorden, jouw website hoger komt te staan in zoekmachines zoals google. Maar hoe doe je dit precies? Hoe wordt je beter vindbaar door SEO toe te passen?
Om dit te begrijpen, moet je eerst door hebben hoe zoekmachines ongeveer werken, wanneer je dat weet, is de rest van het verhaal een stuk beter te begrijpen. Wanneer jij namelijk een zoekterm opzoekt in bijvoorbeeld Google, zal Google de zoekresultaten waarvan hij denkt dat ze het meest aansluiten bij ingetypte zoektermen, bovenaan de lijst zetten. Hoe zorg jij er nou voor dat de zoekmachine jouw website koppelt aan de zoektermen waardoor je beter vindbaar wordt door SEO? Hier zijn een aantal manieren voor, De eenvoudigste manier is door je content erop aan te passen. Daarvoor zul je erachter moeten komen welke termen jouw doelgroep gebruikt om tot jouw website te komen. Vervolgens is het van belang dat je deze termen vervolgens genoeg terug laat komen in de website. De zoekmachine zal deze termen letterlijk koppelen aan de zoekopdrachten van de gebruikers. Naast teksten valt er echter meer onder de content, namelijk ook alle interactie, video en audio op jouw website kan door de zoekmachine geoptimaliseerd worden en uiteindelijk meer bezoekers tot gevolg hebben.
Ook de techniek en autoriteit van jouw website spelen een grote rol in hoe je beter vindbaar wordt door SEO, door bijvoorbeeld een duidelijke, strakke structuur te hebben in jouw website met snelle laadtijden kom je al een heel eind. De meest gebruikte methode is echter linkbuilding, het doel hierbij is om ervoor te zorgen dat een zoekmachine zoals in dit geval Google jouw website als betrouwbaar gaat ervaren. Dit kun je doen door een sterk linkprofiel te bouwen waarbij er veel backlinks naar jouw website zullen lijden. Dit doe je door hyperlinks te werven van andere websites en deze zelf ook te gebruiken. Het doel van autoriteit optimalisatie is om zo hoog mogelijk kwalitatieve linkjes te werven en lage kwalitatieve linkjes juist te mijden.
Een website bouwen komt met heel wat inspanningen en heeft veel tijd en aandacht nodig, om een website geheel op SEO in te richten ben je wel even bezig. Het is dan ook handig om een tool te gebruiken die jou inzicht kan geven in de resultaten van jouw website. Gelukkig zijn er veel gratis tools te gebruiken die hier perfect voor bedoeld zijn. Een voorbeeld hier van is Google Analytics, hiermee kan je bijvoorbeeld zien welke pagina’s het meest bezocht worden en welk percentage van jouw bezoekers ook daadwerkelijk via een zoekmachine bij jouw terecht zijn gekomen. Hierbij moet echter wel in het achterhoofd gehouden worden dat de resultaten van SEO vaak wat langer op zich laten wachten.